JANTELAGEN FINNS INTE I MIN VÄRLD!

Förra veckan sprang jag nästan sex svenska mil, spelade en fotbollsmatch, hann med ett besök på gymet, promenerade med hunden i cirkus 4 timmar, gjorde massa sit-ups och simmade 2500 meter. 
 
Löpningen går kanon. Senaste tre-fyra veckorna har jag sprungit minst 5 svenska mil per vecka. Jihooo!
 
Jag älskar mej själv mer än vanligt just nu och fy fan vad jag är bra! ;)
 
Jantelagen finns inte i min värld! I min värld får man säga att man är störst, bäst och vackrast. Orka gå runt och säga att man är sådär eller lagom. Lagom är ett jävla fjantigt ord.
  
JANTELAGEN.
  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”[2]. Den är formulerad som en fråga och lyder:

   11. Tror du inte att vi vet något om dig?

Användningen av strafflagen beskrivs bäst genom ett citat:

”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet." (Ur kapitlet ”Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig”)
(Källa: wikipedia)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0